onsdag den 25. september 2013

Personas


Personas er et begreb der bruges til at skabe mennesker ud fra interview. Dette vil altså sige at du personidentificere de interviewede og finder ud af hvilke træk de har tilfælles, hvorefter du skaber en enkelt personlighed som er målgruppen for hjemmesiden.
 
Først laver man en undersøgelse hvor man interviewer flere personer, som man regner med er i den bestemte målgruppe. Vi gik på café og interviewede personer der.
Et eksempel på en person vi interviewede er den 27 årige lære som ses her til højre. Hun gik meget op i fairtraide og sundhed og ville have et enkelt design som var nemt at navigerer rundt i men med et fedt tvist. Derfor brugte vi hendes tøjstil som en navigation til hvordan hjemmesidens design for de unge skulle se ud. Hendes tøjstil er i sig selv meget råt, hvilket var en af de hovedfaktorer der bliver brugt i hjemmesidens design, nemlig baggrunden. Her har vi valgt at bruge et råt genbrugs træ.

Via den data vi indsamlede fra de forskellige interviews skabte vi en persona, som var mellem 27, både mænd og kvinde lære til de unge.

Persona’en for de gamle var derimod en ældre dame, som gik meget op i kvalitet og smag fremfor kvantitet og effektivitet. Her skulle hjemmesiden være enkel og så nem at finde rundt i, som overhovedet muligt, derudover skulle den være mere elegant, sofistikeret og luksuriøst.  Personaen var 64, pensioneret og kvinde. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar