Målgruppe
Man kan ikke kommunikere ud til alle. Hvis man forsøger at gøre det, ender det med at du slet ikke har nogen til at kommunikere ud til. Derfor er man nød til at vælge et udsnit af folket der har noget til fælles og sætter dem ind i en målgruppe, herfra opdeler vi vores målgruppe i segmenter, så vi kan opbygge større forståelse for målgruppens præferencer.
Vores målgruppe var folk der drikker kaffe på cafe og restauranter. Segmenterne ifølge Minerva modellen er opdelt således at der findes de blå, grønne, rosa og violette.
· De blå er karakteriserede ved: prestige, resultatorienterede, indflydelse, individualisme.
· De grønne er karakteriserede ved: familieliv, fællesorienterede, engagement, principmennesker.
· De rosa er karakteriserede ved: tradition, lokalsamfund, modstand mod forandring.
· De violette er karakteriserede ved: individualisme, uafhængighed, traditionelle.
De folk vi interviewede var nedenstående målgrupper:
1) De kvalitetsbevidste ældre folk
2) De flippede unge der går meget op i fairtraide, sundhed og økologi.
3) De folk der ikke går op i kvalitet, fairtraide eller økologi men hvor meget kaffeposen koster.
Vi har valgt at fokusere på to målgrupper nr.1 til de ældre og nr.2 til de unge. Dette har vi valgt fordi de ældre fra vores interviews var kvalitetsbevidste og gerne ville give en ekstra krone for noget lækkert kaffe, derudover drak de kaffe i finere selvskaber. Til de unge havde vi som sagt valgt segment nr.2 da de folk vi i denne aldersgruppe interviewede, var mere flippede og gik mere op i, hvor kaffen kom fra.
Efter nærmere diskussion og overvejelser fandt vi ud af at målgruppe nr.1 nemlig de kvalitetsbevidste ældre ligger under det rosa segment, da de er imod forandring, og da de er meget traditionelle. Målgruppe nr. 2 nemlig de flippede unge ligger under det grønne og violette segment. Dette gør de da de er en god blanding af både det traditionelle fællesorienterede og individualistiske.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar